top of page
Thea Steens Minnefond 

Thea Steens minnefond skal bidra til at flest mulig unge kvinner unngår livmorhalskreft og får gode framtidsmuligheter.

"DU VELGER DET FINE. DU VELGER DET GODE.

DU VELGER LIVET." Thea Steen, 2016

Sjekkdeg skal motivere unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Tallene på unge kvinner som sjekker seg har sunket dramatisk fram til 2015. Samtidig har tilfellene av livmorhalskreft økt.

Thea Steen var initiativtakeren bak #sjekkdeg-kampanjen. Hun fikk selv livmorhalskreft i ung alder, var svært engasjert for å få unge jenter til å ta celleprøven.


 

Siden oppstart i 2015 har #sjekkdeg-kampanjen fått enorm spredning. Hashtagen #sjekkdeg har over 5,5 millioner sidevisninger, 1,2 millioner har sett kampanjefilmene og 36 prosent av befolkningen fikk kjennskap til kampanjen. Kampanjen ga effekt: 6500 flere kvinner sjekket seg for celleforandringer, dette er historisk oppmøte.


 

I april 2016 mottok Thea Steen Kreftforeningens hederspris for sin innsats for kreftsaken. Thea gikk bort den sommeren. Familien har opprettet et minnefond i Theas navn, der målet er å fortsette arbeidet med å få unge kvinner til å ta celleprøver, og gi dem gode fremtidsmuligheter


 

#sjekkdeg II ble lansert i september 2016. Selv om man oppnådde mye i startåret, er det fremdeles en lang vei å gå for nå målet om en dekningsgrad på 80 prosent. Fortsatt dropper over 75.000 jenter (i aldersgruppen 25 til 29 år) celleprøve hvert tredje år.

Les mer om bakgrunnen for Damenes Aften, obs tekst og dato fra 2017 her.

Damenes Aften på Øvrevoll #sjekkdeg

Damenes Aften på Øvrevoll #sjekkdeg

Spill video
bottom of page